|
|
 | |
Länkar till hemsidor inom Kost, Motion, Hälsa, Sjukdomar och Alternativmedicin |
Näringsämnen, vitaminer/mineraler
Allt om familjen http://www.vitaminochmineral.se/
Vitamin och mineral vill öka förståelsen och kunskapen kring vad de olika vitaminerna och mineralerna bidrar med, var du kan hitta dem samt vad som händer om du äter för mycket eller för lite!
Antioxidantsidan http://www.contox.se/forskarron.htm
Här redovisas fortlöpande nya rön om effekter av antioxidanter.
b-vitaminbrist.se http://www.b-vitaminbrist.se/uploads/media/fordjupning.pdf
Lider du av b-vitaminbrist. Läs om alla symtomen på b-vitaminbrist.se
Dagens Hälsa http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=378350&context=
En studie från Karolinska Institutet visar att D-vitaminhalten i blodet hos äldre kvinnor kan variera med i snitt 40 procent mellan vinter- och sommarhalvår.
Dagens Hälsa http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=225162&context=
Kiselbrist resulterar ofta i icke-specifika symptom, som trötthet, uthållighet, initiativlöshet, nedstämdhet, försämrad motståndskraft och förtidigt åldrande.
Dagens Hälsa http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=215788&context=
Bara 3 av 10 kvinnor får tillräckligt med kalcium via maten.
Dagens Hälsa http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=215788&context=
För att tillgodose sitt behov av D-vitaminer via maten behöver man äta 200-300 gram i veckan, vilket motsvarar nästan två måltider med fisk varje dag.
Dagens Medicin http://www.dagensmedicin.se//asikter/debatt/2009/08/14/profylax-med-vitamin-d-och/index.xml
Kroppens vitamin D-depåer halveras var sjätte vecka.
Doktorn.com http://www.doktorn.com/story.asp?storyID=1512
Maten ger inte tillräckligt med D-vitamin och eftersom många undviker solljus eller har mycket pigment är det vanligt med D-vitaminbrist i Sverige.
Dr Briffa Länk
Betakaroten kan förbättra hjärnans funktion. (Översatt av Google)
Fatlies http://fatlies.wordpress.com/2009/08/04/alarmerande-brist-pa-vitamin-d-hos-barn/
Alarmerande brist på vitamin D hos barn.
Glädjekällan http://www.gladjekallan.com/naring_tillskott.php
Om näring och kosttillskott! Kunskaper som kan förbättra din hälsa, samt rädda ditt och dina käras liv av Dr. JOEL WALLACH.
Helhetsdoktorn http://www.helhetsdoktorn.nu/tipsv21.htm
Det finns flera skäl till att alla människor bör ta ett kosttillskott och här kommer det förslag, kallat antioxidantpyramiden som helhetsdoktorn rekommenderar i stort sett till alla.
Hälsokostrådet http://www.svenskegenvard.se/default.aspx?SelSidID=11527
Drygt ett gram om dagen. Så mycket vitaminer och mineraler behöver människan få i sig för att inte drabbas av bristsjukdomar.
Ion Silver http://www.ion-silver.com/minerals.htm
Brist på mineraler var själva grundorsaken till alla sjukdomar.
Kanariefåglarna http://www.kanariefaglarna.com/kosttillskott
På Kanariefåglarna.com hittar du flera artiklar om olika antioxidanter.
Kost och hälsa http://johannaskost.blogspot.com/2009/05/att-branna-sig.html
Dagkrämernas solskyddsmedelkomponent motverkar D-vitaminbildningen.
Kostdoktorn http://www.kostdoktorn.se/?p=1998
Kostdoktorn skriver om varför vi ska ska öka vårt intag av D-vitamin.
Kostdoktorn http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring
Är det inte viktigt att äta frukt för vitaminernas skull? Läs om om jämförelse i vitamininnehåll mellan lever, ägg och olika frukter.
Kostdoktorn http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin
Här finner du mycket information om vitamin D.
Kvicksilver.org http://www.kvicksilver.org/abs/magnesium.html
I Hereford, USA, bryter man sällan benen. I Dallas är det däremot vanligt med skelettfrakturer. En skillnad mellan de två orterna är halten av magnesium i dricksvattnet. Magnesiumbrist kopplas idag samman både med skador i naturen och en rad sjukdomar hos människor och djur.
Kvicksilver.org http://www.kvicksilver.org/abs/selen.html
Fördelningen av selen i världen är mycket ojämn och Sverige har bland de lägsta halterna. Intensiv odling, tungmetallnedfall och markförsurnig har ytterligare försämrat situationen.
Livsmedelsverket http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13818&epslanguage=SV
Livsmedelsverkets information om vitaminer.
Livsmedelsverket http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12508&epslanguage=SV
Här finns all information om de mineraler som kroppen behöver för att fungera bra.
Livsmedelsverket http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=22040&epslanguage=SV
Det D-vitamin som används vid berikning av mjölk och margarin kommer från fettet i fårull. Fettet exponeras för ultraviolett ljus så att D-vitamin bildas på samma sätt som i huden.
Läkartidningen http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=8397
De flesta kända växtantioxidanter inaktiveras vid temperaturer mellan 30° och 100°. Antioxidanterna i tex oliv- och rapsolja elimineras redan vid ca 30°, och starkare upphettning, tex med mikrovågor, eliminerar så gott som alla antioxidanter.
Malfall http://www.malfall.se/syra-bas/iq.html
Kaliumbrist kan leda till att den mentala vakenheten är något sämre, man får lite svårare att bestämma sig, minnet är inte så bra som det var och att hjärn- och muskeltröttheten visar sig oftare och lättare.
netdoktor.se http://netdoktor.passagen.se/?lngItemID=3586
En vitaminguide från netdoktor.se
Nordmalings.se http://www.nordmalings.se/
Här finner du en lista över vitaminer och mineraler och deras funktioner.
Nyfiken Vital http://www.nyfikenvital.org/?q=node/195
Kosttillskott är emellertid långt ifrån alltid nödvändigt. Här diskuteras några typer av kosttillskott och när de kan vara bra.
Nyfiken Vital http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2409
En liten studie pekar på att kosttillskott som kombinerar flera vanliga vitaminer och mineraler kan förbättra hjärnans funktion hos barn.
Nyfiken Vital http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1659
Fett gör C-vitamin mindre nyttigt.
Passagen Länk
Diskutera vitaminer på passagen debatt med andra som är intresserade av vitaminer.
Robert F. Cathcart Länk
Här finner du en informationssida om C-vitamin och vilka sjukdomar det kan hjälpa mot (översatt av Google).
susning.nu http://susning.nu/Vitamin
I detta uppslagsverk finns det mycket information om vitaminer.
Vitamin D council Länk
Aktuell forskning visar D-vitaminbrist spelar en roll för att orsaka sjutton olika sorters cancer, hjärtsjukdomar, stroke, högt blodtryck, autoimmuna sjukdomar, diabetes, depression, kronisk smärta, artros, benskörhet, muskelsvaghet. Läs vad du kan göra för att öka ditt d-vitaminintag.
Vitaminsidan http://www.vitaminsidan.se
Här finns all information om de olika vitaminerna och mineralerna som kroppen behöver.
Vitaviva http://www.vitaviva.com/Store/health/infoarticles/Antioxidanter-förlänger-livet,522,sv.aspx
Ett antioxidant enzym som skyddar cellernas energiproduktion, förlänger liv i möss med 20%. Forskare förmodar att metoden också kan användas av människor.
Vitaviva http://www.vitaviva.com/Store/health/infoarticles/Bli-äldre-långsamt,40,sv.aspx
Forskare fann i en undersökning av folk över 80 år att dessa saknade upptill 10 olika livsviktiga näringsbeståndsdelar. Bland äldre såg de t.ex. C-vitaminnivåer på gränsen till skörbjugg.
Vitaviva http://www.vitaviva.com/Store/health/infoarticles/D-vitamin-som-universalmedel,480,sv.aspx
D-vitamin, som de flesta har brist på om vintern och många om sommaren, får fortfarande fler roller. Brist leder till ökad risk för skleros, flera cancertyper, hudsjukdomar och förhöjt blodtryck.
Vitaviva http://www.vitaviva.com/Store/health/infoarticles/Falsk-propaganda-mot-vitaminer,604,sv.aspx
En artikel i dansk kvällspress hävdar att man blir sjuk av B-vitamin och kan få hjärtsvigt av E-vitamin. Påståendena är bluff och båg.
Vitaviva Länk
Kostexperter konstaterar att innehållet av essentiella näringsämnen i frukt och grönt har minskat dramatiskt under de senaste åren.
Vitaviva http://www.vitaviva.com/Store/health/infoarticles/Större-behov-av-B12-vitamin,566,sv.aspx
Medelålders- och äldre kvinnors behov av B12-vitamin är med stor säkerhet 2,5 gånger större än vad man tidigare trott. En daglig vitamintablett är ofta inte tillräckligt.
Vitaviva Länk
Hur ska vi tolka uttalandena från officiella hälsomyndigheter, då de hävdar att för höga doser av antioxidanter gör mer skada än nytta, och att kosttilskott är alldeles onödiga?
Vitaviva http://www.vitaviva.com/Store/health/infoarticles/Vitamintillskott-FAQ,413,sv.aspx
Här få du svar på ofta förekommande frågor angående vitamintillskott.
Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitaminer
Den fria encyklopedin Wikipedias sida om vitaminer
Öckerman http://www.biomed-ockerman.com/kosttill.htm
Att ta kosttillskott – befrämja hälsan eller kasta pengarna i sjön?
| Kost | Dietist
Kost, Atkins
Kost, GI
Kost, LCHF
Lågkolhydrat
Mat, allmänt
Mat, forum
Mat, hälsa
Näringsinnehåll
Näringsämnen, fett
| Näringsämnen, kolhydrater
Näringsämnen, proteiner
Näringsämnen, vitaminer/mineraler
Recept
Recept, Atkins
Recept, fettsnålt
Recept, GI
Recept, glutenfritt
Recept, grilla
Recept, Laktosfritt
| Recept, lågkolhydrat
Recept, vegan
Recept-Vegetarisk
Stenålderskost
Sötningsmedel
Tillagningsmetod, grilla
Tillagningsmetod, mikrovågsugn
Tillagningsmetod, ångkoka
Tillsatser i mat
Vegan
vegetarian
|
|